Single point of contact for Norden – hvordan det fungerer
29. september 2025Bak kulissene
I en verden der flytrafikken stadig vokser, blir behovet for effektive løsninger større. Access Oslo fungerer som et single point of contact for hele Norden, og sørger for at alt av bakketjenester til catering og transport går sømløst. Dette forenkler hverdagen for flyselskapene, flymeglere, og crew som slipper å bruke verdifull tid på å koordinere tjenester på tvers av mange ulike flyplasser og leverandører.
– Det er mange små flyplasser i Norge og Norden, forteller Vidar Broks-Sjåstad, Key Account Manager og Senior Handling Coordinator som har jobbet i Access Oslo i over 8 år.
– De fleste av disse flyplassene håndteres av kommersielle aktører som Widerøe og Avinor. De er bemannet ut fra ruteflytrafikken, men er ofte ikke forberedt på privatfly og deres spesifikke behov.
Lokale flyplasser med varierende tilbud
Flyplassene har åpningstider tilpasset ruteflytrafikken. For en flyoperatør kan det være utfordrende å få kontakt med en lokal handler – spesielt hvis flyplassen er stengt store deler av dagen.
– I Nord-Norge for eksempel, kan en flyplass være åpen fra kl. 05:00 til 09:00, stengt frem til 13:30, åpen igjen i et par timer, og så stengt til kvelden. For en utenlandsk operatør kan det være ekstremt frustrerende å få kontakt med riktig person, sier Vidar.
Ved å bruke Access Oslo som single point of contact slipper operatørene denne utfordringen. Vi sørger for rask respons og viderefører alle forespørsler til de riktige personene, slik at den lokale handlingen blir forberedt på best mulig måte.

Enklere logistikk i hele Norden
For det å operere privatfly i Norden kan fort bli en logistisk utfordring. Ikke bare er det egne åpningstider, tilgjengelighet og tjenester på de ulike flyplassene. I tillegg er det kulturelle forskjeller og språkbarrierer som kan gjøre kommunikasjonen vanskelig for internasjonale operatører.
– I Norden deler vi samme språk og felles kultur, sier Vidar. – Så det er langt enklere for oss å kommunisere med en handler i Umeå, enn det er for en operatør fra Kina.
Access Oslo fungerer som et bindeledd mellom kunden og den lokale handleren. Vi sørger for at kundens forventninger matches med de lokale forutsetningene, samtidig som vi motiverer de lokale handlerne til å strekke seg litt ekstra.
– Det er ikke sikkert man får akkurat den samme servicen på en mindre flyplass som man ville fått på våre FBOer i Oslo og på Torp, men vi sørger for at de får den beste mulige opplevelsen, sier Vidar.
Og dessuten har vi en løsning når oppholdet ved en lokal, liten flyplass ikke inneholder det minste rom for feil.
On-site Trip Support – når ingenting kan gå galt
For noen av våre kunder er det ikke nok å vite at ting blir ordnet – de vil ha noen på plass for å sikre at alt går knirkefritt. Access Oslo tilbyr derfor On-site Trip Support, hvor vi sender våre medarbeidere til flyplassen for å møte den lokale handleren, gå gjennom prosessen og se etter forbedringsmuligheter.
– Våre VVIP-kunder ønsker ofte dette, forklarer Vidar.
– Når ingenting kan gå galt med hverken handling, catering eller transport, så hender det at operatøren ønsker at vi er til stede for å sørge for at alt blir gjort riktig.
I tillegg til on-site støtte, tilbyr vi også off-site trip support. Her fungerer vi som en representant på vegne av kunden, hvor vi kontinuerlig følger opp, kommuniserer og gir oppdateringer slik at operatøren eller flight support-teamet kan senke skuldrene.
Mer enn en handler – en komplett løsning
I Access Oslo handler det ikke bare om å booke tjenester – vi ønsker å være en proaktiv og løsningsorientert partner for våre kunder. Vi strekker oss langt for å finne løsninger, selv når forespørslene er uvanlige eller kommer på kort varsel.
– Vi har hatt statsbesøk som plutselig ønsker å spille golf, men alle banene er fulle. Da må vi prate med eierne og prøve å ordne det, sier Vidar.
– Én kunde hadde mellomlanding på Gardermoen 17. mai – hva kan vi finne på? Vi arrangerte champagnefrokost ved Eidsvollbygningen og en eksklusiv omvisning.
Vi gjør mer enn å tilby standard handlingstjenester som drivstoff, catering og av-isning, både på våre FBOer og på de lokale flyplassene i Norden. Vi sørger for at alle detaljer er på plass, og at kundene får en sømløs opplevelse.
– Det er ingenting i veien for å gjøre dette selv, sier Vidar, – men da må du smøre deg med tålmodighet. Du vil kanskje få svar på én ting, men ikke den andre, og da starter den vanskelige jobben med å finne ut: hvem kan hjelpe meg med det, da? Ved å bruke Access Oslo som single point of contact for Norden, slipper kundene denne frustrasjonen.
Vi håndterer alt, fra de minste detaljene til de mest kompliserte logistikkoppgavene – raskt, enkelt og profesjonelt. Det er derfor mange kunder foretrekker Access Oslo som partner for handling og support i Norden.
Access Oslos støtte for militære operasjoner i Norden
Gjennomføringen av militære øvelser i Norge krever presisjon, logistikk og effektiv håndtering av flyenes ruter. Access Oslo Executive Handling er det ledende valget for militære og NATO-operasjoner i Norden, og tilbyr fullskala handling på Oslo og Torp lufthavn i tillegg til omfattende trip support og handlingtjenester i de nordiske landene.
– Behovene varierer stort, men vi sørger alltid for at alt er klart til det militære når de har øvelser, sier Aleksander Strand Aaland tidligere pilot, nå daglig leder i Access Oslo.– Ofte tar vi imot militære på våre egne FBOer, andre ganger jobber vi direkte på Forsvarets flyplasser for å bistå.
Fleksible tjenester tilpasset Forsvarets behov
Selv om det norske Forsvaret har egne fasiliteter, er det flere viktige tjenester de ikke tilbyr internt. For tømming av toaletter, påfylling av vann, catering, effektiv transport, de-icing og bakketjenester kommer militæret til Access Oslo. Hos oss får de også det lille ekstra, noe de setter pris på.

Et godt eksempel er det sveitsiske forsvaret, som hvert år returnerer til Norge for øvelser. De oppretter base med fire-fem helikoptre og to-tre fly og trener intensivt i en uke.
– De kan dra mange andre steder i Norden for å ha øvelse, men de velger oss hvert år. De vet at alt er på stell, vi kjenner dem og vet hva de trenger. Når de ankommer klokken fem om morgenen, står vi klare med kaffe og bakevarer. Det er veldig hyggelig å gi dem et sted der de kan føle seg hjemme, sier Aleksander.
Denne servicen strekker seg også utover basene. Access Oslo har erfaring med både små og store fly, inkludert komplekse operasjoner som luft-til-luft-tanking og handling på hangar-skip.
– Det er et bredt spekter på hva det militære trenger, sier Vidar Broks-Sjåstad, vår Key Account Manager og Senior Handling Coordinator.
– Vi jobber med alt fra bitte små propellfly til noen av verdens største fly. Behovene er forskjellige, men målet er alltid det samme – å sikre en sømløs og effektiv operasjon.
Mer enn bare logistikk
Selv om militære tropper ikke nødvendigvis har samme krav til luksus og komfort som private VIP-passasjerer, strekker staben i Access Oslo seg like langt for troppene.
Vidar har en variert bakgrunn fra service, og grunninnstillingen hans er å hjelpe kundene våre å få den beste opplevelsen.
– Som oftest kan vi levere det kundene våre ber om, men vi har også en vane for å spørre om det er noe mer vi kan hjelpe med. Svaret er ofte ja, sier han.
– De militære er vant til at ting tar tid, men hos oss går alt på skinner. Det merker de, og de husker det.
– Vi gir oss ikke før vi har snudd hver stein, supplerer Aleksander. – Andre handlere sier nei fordi de ikke vil legge ned tiden, men vi gjør det som kreves. Det lønner seg både for kundene våre, og for leverandørene, forklarer han.
Denne fleksibiliteten og viljen til å finne løsninger har gjort Access Oslo til den foretrukne partneren for Forsvaret og NATO.
Ett kontaktpunkt for hele Norden
Access Oslo har lang erfaring med å støtte Forsvaret – både på Gardermoen, Torp og andre flyplasser i Norge. Enten det gjelder små propellfly, Hercules-transportfly eller helikoptre, leverer vi tjenester som forenkler og forbedrer operasjonene.
Vi fungerer som single point of contact for hele Norden, enten det er millardærer eller militære som trenger bistand. Uansett hvilken flyplass i Norden man skal til, gjør Access Oslos konsept at operatører kun trenger én kontaktperson. Det reduserer ledetiden og våre kunder kan fokusere på andre oppgaver mens vi koordinerer effektivt.
– Vi vet hvor komplisert det kan være å få tillatelser og tjenester på noen flyplasser, men vi har et stort kontaktnett, og vet hvordan vi skal få ting til å skje, sier Vidar.
Responsen fra kundene er ofte overveldende positiv.
– En av kundene våre skrev til meg: “You’re one of the most helpful people I’ve experienced on the road, Vidar. Thank you for making this easy on us.” Når folk tar seg tid til å sende slike meldinger, vet vi at vi har gjort noe riktig, avslutter han.
Bak scenen på vår FBO i Oslo – slik er våre daglige operasjoner
29. september 2025FBO,Bak kulissene
Klokken er 10 om morgenen og Svein Ove Brekke, driftsleder hos Access Oslo, har vært på jobb siden klokken 7. Den første av dagens operasjoner er fullført: frokost-catering til et fly som skulle lande på Forsvarets base vis á vis Access Oslos FBO på Gardermoen.
Forespørselen kom sent om kvelden, og nattevakten fikk sendt inn en bestilling til vår leverandør. Ved ankomst klokken 9 stod alt betjeningen hadde behov for ferdig på basen.
– Det skjer ofte at vi må ordne ting i siste liten, men det er vi vant til. I de fleste tilfeller får vi ordnet det kundene ønsker, selv om ønsket kommer tett opptil ankomst, sier Svein Ove og tar en slurk av kaffen.
Planlegger for endringer
Et vanlig skift for Svein Ove, selv om det sjelden er et “vanlig skift” å snakke om, starter med å sjekke at alt er i orden og at loungene våre er i toppform. Deretter går han gjennom planen for dagen og går gjennom tidsskjemaet for nøyaktig hva som skal skje når. Men hva som er planlagt og hva som faktisk skjer er to forskjellige ting.
– I forkant av at noen skal lande her går det mange timer til planlegging. Dagen før og samme dag går vi gjennom planene i detalj for å sikre at alle flyvninger skjer mest mulig effektivt, og legger opp løpet ut fra det. Men så kan bestilling, været, behov, reiseplan, ja, egentlig alt mulig, endre seg. I denne bransjen er det enormt viktig å planlegge for at ting ikke går som planlagt, sier Svein Ove.
– Vi strekker oss alltid langt for å løse planlagte og uforutsette ting til det beste for kundene våre, og vi får ofte høre at de setter pris på fleksibiliteten og servicen de får hos oss.

Full sømløs service
Det aller viktigste er at ting skal gå sømløst for seg.
– Alt skal bare funke. Fra landing til take-off, sier Svein Ove.
Tidligere kommersiell pilot Aleksander Strand-Aaland så en mulighet i markedet for handling, og startet Access Oslo i 2016. I årene siden har vi tilbudt fullskala service på våre FBOer på Gardermoen og Torp lufthavn, som innebærer handling av alt fra småfly, privatfly, ambulanse, militær, stats- og diplomatflygninger.
Vi ordner alt fra passasjer- og bagasjehåndtering, til drivstoff, catering, transport, rens av duker og håndklær levert på timen, hotellovernatting, aktiviteter og opplevelser om det er ønskelig – stort sett alt det kunden ønsker.
FBOen på Gardermoen har en åpen lounge med servering, og en lukket VIP og crew-lounge. Vår andre FBO på Torp lufthavn ligger skjermet til i en hangar i et diskret område på flyplassen. Lokalene har nettopp gått gjennom en renovering og imponerer kundene som flyr inn og ut derfra.
Vi tar imot alle typer kunder på begge FBOer, alt fra fotballag til statsledere og artister. Men vi operer ikke bare i Oslo og Torp. Vi tilrettelegger for handling i hele Norden, og vår ekspertise på nordiske forhold gjør at kundene setter pris på vår kunnskap og evne til å tilrettelegge for et vellykket oppdrag.
– På de mange små flyplassene rundt i Norden fungerer vi som bindeleddet mellom kunden og de respektive flyplassene. Det er både språkbarrierer, kulturforskjeller og kompliserte åpningstider som gjør at det kan være vanskelig for folk utenfra å få det de trenger, sier Svein Ove.
– Da kan kundene kontakte oss og få alt ordnet på ett sted. Det hender også at vi reiser til disse flyplassene på forhånd og sørger for at alt er på plass før kunden lander.
Ufortutsigbar, men spennende hverdag
Svein Ove har lang erfaring fra bransjen og er også helikopterpilot. Med sin bakgrunn fra luftfart forstår han, som alle medarbeidere våre, hva kundene våre har behov for.
Vi ansetter ofte medarbeidere med bakgrunn fra luftfarten for å sikre høy kvalitet på arbeidet vi utfører. Spesielt crew på flyene setter pris på at våre medarbeidere har samme bakgrunn, og at vi er på samme nivå når det gjelder å forstå deres behov og samtidig holde det faglige nivået som de forventer.
Mens vi snakker, kommer det flere telefoner og e-poster.
– Det er sjelden et stille øyeblikk på jobb, sier han og smiler.
– Men det uforutsigbare ved det, gjør også hverdagen spennende!
VIP-terminalen på Torp – en skjult perle for reisende sør for Oslo
29. september 2025FBO,Bak kulissene
Mange velger Oslo Gardermoen når de skal fly privat. Men Access Oslo har også en eksklusiv VIP-terminal på Torp Sandefjord lufthavn. Den har eksistert siden 2017, og etter en omfattende renovering i 2023 har den blitt et førsteklasses alternativ for alle som krever høy standard og personlig service på reisen.
Smidig reiseopplevelse fra ankomst til avgang
De tre som er på jobb denne dagen i september har en arbeidsplass de er stolte av å vise frem til kundene.
– Mange blir overrasket når de ser at det er fint, sier FBO-handler Jonathan Lövendahl.
Han har jobbet i Access Oslo i tre år og trives godt med å jobbe på en relativt liten FBO hvor han har direkte kontakt med kundene.
Det har gått halvannet år siden renoveringen av hele lokasjonen.
– Det var helt grei standard før, men nå er det virkelig blitt god standard, det er nytt og pent og alt er på plass. Vi hører ofte et “wow” fra kunder som opplever servicen og hvordan det ser ut her, fortsetter Jonathan.

Torp er en liten flyplass med korte avstander, men for våre kunder er det kun en fordel. FBOen har en egen hangar, privat lounge og umiddelbar tilgang til flyet. Det finnes en stor parkeringsplass rett på utsiden av loungen, og fra denne kan du spasere rett ut til flyet. Dersom flyet står parkert i hangaren, trenger man ikke å gå ut i det hele tatt, da hangaren har dør inn til loungen.
– Alt ligger nært hverandre, og det gir full oversikt over situasjonen, sier Jonathan.
Hans kollega Semir, også handler, stemmer i:
– Det er et høyt nivå av privatliv på Torp, så er det ideelt å fly inn hit for bedrifter som krever dette. Det er et rolig område og som regel parkerer vi privatflyene rett utenfor loungen som kunden sitter i. Crewet befinner seg like i nærheten og kan være klare på kort tid dersom det skulle skje noe uventet. Mange av våre kunder liker å vite hva som skjer og ha full oversikt, og det får de her, sier han og legger til:
– Det er enkel tilgang til det meste her, og vi gjør vårt ytterste for å tilfredsstille behovene. Det går for eksempel fint å ha møter på møterommet her, og vi kan bistå med catering fra lokale tilbydere.
Både Jonathan, Semir og handler Joakim Ramstad er alle profesjonelle helikopterpiloter. De forstår behovene og snakker samme språk som kundene våre.
– Vi har god forståelse for det vi jobber med og det gjør det enkelt for crew og passasjerer at vi kjenner til gangen i ting, sier Joakim.
Det er ingen overdrivelse at det er smidig å fly inn og ut av denne FBOen, enten det gjelder forretningsreiser, ferie eller spesielle anledninger.

Et eksklusivt FBO alternativ nær Oslo
VIP-terminalen er ikke bare praktisk, men også svært diskret.
– Det er litt mer nært og personlig på Torp, forteller Joakim.
Mange artister og profilerte personer som skal på festivaler i Sør-Norge velger å fly via Torp nettopp av denne grunnen.
– Når man lander har vi gjerne nyvaskede biler som står klare. De tar bare bagasjen og drar dit de skal. Det skjer helt sømløst, og de er skjermet hele tiden, legger han til.
Til tross for at Torp ligger rundt 120 kilometer, eller en drøy time fra det sentrale Oslo, kan flyplassen ofte være et mer praktisk valg enn Gardermoen. For reisende fra Skøyen, Aker Brygge og sørover mot Drammen, er det være raskere å dra til Torp. Med de hyppige omkjøringene i Oslo som kan skape trafikkork på et øyeblikk, skal det ikke mye til før du sparer tid på å fly fra Torp. Spesielt hvis du skal enda lengre sørover.
– Til alt som ligger sør for Sandefjord, kan du like gjerne fly fra Torp. Du kan faktisk spare opptil 20 minutter i flytid fordi Gardermoen ligger såpass langt nord for Oslo som den gjør, sier Jonathan.
– Dette er ikke en vanlig VIP-lounge med eksklusiv standard – det er en fullverdig FBO, med høyt nivå av privatliv og service. Det føles litt som en restaurant med en stjerne i Michelin, men som er bare halvfull fordi kunde-potensialet ikke er nådd.
Så for alle som ønsker en reiseopplevelse uten stress, køer og uønsket oppmerksomhet, er VIP-terminalen på Torp en skjult perle som tåler mer oppmerksomhet.



