Klokken er 10 om morgenen og Svein Ove Brekke, driftsleder hos Access Oslo, har vært på jobb siden klokken 7. Den første av dagens operasjoner er fullført: frokost-catering til et fly som skulle lande på Forsvarets base vis á vis Access Oslos FBO på Gardermoen.

Forespørselen kom sent om kvelden, og nattevakten fikk sendt inn en bestilling til vår leverandør. Ved ankomst klokken 9 stod alt betjeningen hadde behov for ferdig på basen.

– Det skjer ofte at vi må ordne ting i siste liten, men det er vi vant til. I de fleste tilfeller får vi ordnet det kundene ønsker, selv om ønsket kommer tett opptil ankomst, sier Svein Ove og tar en slurk av kaffen.

Planlegger for endringer

Et vanlig skift for Svein Ove, selv om det sjelden er et “vanlig skift” å snakke om, starter med å sjekke at alt er i orden og at loungene våre er i toppform. Deretter går han gjennom planen for dagen og går gjennom tidsskjemaet for nøyaktig hva som skal skje når. Men hva som er planlagt og hva som faktisk skjer er to forskjellige ting.

– I forkant av at noen skal lande her går det mange timer til planlegging. Dagen før og samme dag går vi gjennom planene i detalj for å sikre at alle flyvninger skjer mest mulig effektivt, og legger opp løpet ut fra det. Men så kan bestilling, været, behov, reiseplan, ja, egentlig alt mulig, endre seg. I denne bransjen er det enormt viktig å planlegge for at ting ikke går som planlagt, sier Svein Ove.

– Vi strekker oss alltid langt for å løse planlagte og uforutsette ting til det beste for kundene våre, og vi får ofte høre at de setter pris på fleksibiliteten og servicen de får hos oss.

Dark grey private jet parked at Oslo airport
At noen lander er siste steg i en planleggingsprosess som krever nøye oppmerksomhet på detaljer.

Full sømløs service

Det aller viktigste er at ting skal gå sømløst for seg.

– Alt skal bare funke. Fra landing til take-off, sier Svein Ove.

Tidligere kommersiell pilot Aleksander Strand-Aaland så en mulighet i markedet for handling, og startet Access Oslo i 2016. I årene siden har vi tilbudt fullskala service på våre FBOer på Gardermoen og Torp lufthavn, som innebærer handling av alt fra småfly, privatfly, ambulanse, militær, stats- og diplomatflygninger.

Vi ordner alt fra passasjer- og bagasjehåndtering, til drivstoff, catering, transport, rens av duker og håndklær levert på timen, hotellovernatting, aktiviteter og opplevelser om det er ønskelig – stort sett alt det kunden ønsker.

FBOen på Gardermoen har en åpen lounge med servering, og en lukket VIP og crew-lounge. Vår andre FBO på Torp lufthavn ligger skjermet til i en hangar i et diskret område på flyplassen. Lokalene har nettopp gått gjennom en renovering og imponerer kundene som flyr inn og ut derfra.

Vi tar imot alle typer kunder på begge FBOer, alt fra fotballag til statsledere og artister. Men vi operer ikke bare i Oslo og Torp. Vi tilrettelegger for handling i hele Norden, og vår ekspertise på nordiske forhold gjør at kundene setter pris på vår kunnskap og evne til å tilrettelegge for et vellykket oppdrag.

– På de mange små flyplassene rundt i Norden fungerer vi som bindeleddet mellom kunden og de respektive flyplassene. Det er både språkbarrierer, kulturforskjeller og kompliserte åpningstider som gjør at det kan være vanskelig for folk utenfra å få det de trenger, sier Svein Ove.

– Da kan kundene kontakte oss og få alt ordnet på ett sted. Det hender også at vi reiser til disse flyplassene på forhånd og sørger for at alt er på plass før kunden lander.

Ufortutsigbar, men spennende hverdag

Svein Ove har lang erfaring fra bransjen og er også helikopterpilot. Med sin bakgrunn fra luftfart forstår han, som alle medarbeidere våre, hva kundene våre har behov for.

Vi ansetter ofte medarbeidere med bakgrunn fra luftfarten for å sikre høy kvalitet på arbeidet vi utfører. Spesielt crew på flyene setter pris på at våre medarbeidere har samme bakgrunn, og at vi er på samme nivå når det gjelder å forstå deres behov og samtidig holde det faglige nivået som de forventer.

Mens vi snakker, kommer det flere telefoner og e-poster.

– Det er sjelden et stille øyeblikk på jobb, sier han og smiler.

– Men det uforutsigbare ved det, gjør også hverdagen spennende!