I en verden der flytrafikken stadig vokser, blir behovet for effektive løsninger større. Access Oslo fungerer som et single point of contact for hele Norden, og sørger for at alt av bakketjenester til catering og transport går sømløst. Dette forenkler hverdagen for flyselskapene, flymeglere, og crew som slipper å bruke verdifull tid på å koordinere tjenester på tvers av mange ulike flyplasser og leverandører.
– Det er mange små flyplasser i Norge og Norden, forteller Vidar Broks-Sjåstad, Key Account Manager og Senior Handling Coordinator som har jobbet i Access Oslo i over 8 år.
– De fleste av disse flyplassene håndteres av kommersielle aktører som Widerøe og Avinor. De er bemannet ut fra ruteflytrafikken, men er ofte ikke forberedt på privatfly og deres spesifikke behov.
Lokale flyplasser med varierende tilbud
Flyplassene har åpningstider tilpasset ruteflytrafikken. For en flyoperatør kan det være utfordrende å få kontakt med en lokal handler – spesielt hvis flyplassen er stengt store deler av dagen.
– I Nord-Norge for eksempel, kan en flyplass være åpen fra kl. 05:00 til 09:00, stengt frem til 13:30, åpen igjen i et par timer, og så stengt til kvelden. For en utenlandsk operatør kan det være ekstremt frustrerende å få kontakt med riktig person, sier Vidar.
Ved å bruke Access Oslo som single point of contact slipper operatørene denne utfordringen. Vi sørger for rask respons og viderefører alle forespørsler til de riktige personene, slik at den lokale handlingen blir forberedt på best mulig måte.

Enklere logistikk i hele Norden
For det å operere privatfly i Norden kan fort bli en logistisk utfordring. Ikke bare er det egne åpningstider, tilgjengelighet og tjenester på de ulike flyplassene. I tillegg er det kulturelle forskjeller og språkbarrierer som kan gjøre kommunikasjonen vanskelig for internasjonale operatører.
– I Norden deler vi samme språk og felles kultur, sier Vidar. – Så det er langt enklere for oss å kommunisere med en handler i Umeå, enn det er for en operatør fra Kina.
Access Oslo fungerer som et bindeledd mellom kunden og den lokale handleren. Vi sørger for at kundens forventninger matches med de lokale forutsetningene, samtidig som vi motiverer de lokale handlerne til å strekke seg litt ekstra.
– Det er ikke sikkert man får akkurat den samme servicen på en mindre flyplass som man ville fått på våre FBOer i Oslo og på Torp, men vi sørger for at de får den beste mulige opplevelsen, sier Vidar.
Og dessuten har vi en løsning når oppholdet ved en lokal, liten flyplass ikke inneholder det minste rom for feil.
On-site Trip Support – når ingenting kan gå galt
For noen av våre kunder er det ikke nok å vite at ting blir ordnet – de vil ha noen på plass for å sikre at alt går knirkefritt. Access Oslo tilbyr derfor On-site Trip Support, hvor vi sender våre medarbeidere til flyplassen for å møte den lokale handleren, gå gjennom prosessen og se etter forbedringsmuligheter.
– Våre VVIP-kunder ønsker ofte dette, forklarer Vidar.
– Når ingenting kan gå galt med hverken handling, catering eller transport, så hender det at operatøren ønsker at vi er til stede for å sørge for at alt blir gjort riktig.
I tillegg til on-site støtte, tilbyr vi også off-site trip support. Her fungerer vi som en representant på vegne av kunden, hvor vi kontinuerlig følger opp, kommuniserer og gir oppdateringer slik at operatøren eller flight support-teamet kan senke skuldrene.
Mer enn en handler – en komplett løsning
I Access Oslo handler det ikke bare om å booke tjenester – vi ønsker å være en proaktiv og løsningsorientert partner for våre kunder. Vi strekker oss langt for å finne løsninger, selv når forespørslene er uvanlige eller kommer på kort varsel.
– Vi har hatt statsbesøk som plutselig ønsker å spille golf, men alle banene er fulle. Da må vi prate med eierne og prøve å ordne det, sier Vidar.
– Én kunde hadde mellomlanding på Gardermoen 17. mai – hva kan vi finne på? Vi arrangerte champagnefrokost ved Eidsvollbygningen og en eksklusiv omvisning.
Vi gjør mer enn å tilby standard handlingstjenester som drivstoff, catering og av-isning, både på våre FBOer og på de lokale flyplassene i Norden. Vi sørger for at alle detaljer er på plass, og at kundene får en sømløs opplevelse.
– Det er ingenting i veien for å gjøre dette selv, sier Vidar, – men da må du smøre deg med tålmodighet. Du vil kanskje få svar på én ting, men ikke den andre, og da starter den vanskelige jobben med å finne ut: hvem kan hjelpe meg med det, da? Ved å bruke Access Oslo som single point of contact for Norden, slipper kundene denne frustrasjonen.
Vi håndterer alt, fra de minste detaljene til de mest kompliserte logistikkoppgavene – raskt, enkelt og profesjonelt. Det er derfor mange kunder foretrekker Access Oslo som partner for handling og support i Norden.